0 Потребители и 2 Гости преглежда(т) тази тема.

*

KOD

21 - 26 ЮНИ 2014
18-ТА МЛАДЕЖКА БАЛКАНСКА ОЛИМПИАДА ПО МАТЕМАТИКА - МБОМ 2014
18TH JUNIOR BALKAN MATHEMATICAL OLYMPIAD - JBMO 2014



Тази събота, в Охрид, Македония започва 18-тата Младежка Балканска Олимпиада по Математика.
ладежката Балканска Олимпиада по Математика МБОМ се провежда ежегодно. В надпреварата могат да участват ученици, които са на не повече от 15.5 години към момента на провеждането.
През последните години, на МБОМ участват и гостуващи държави, извън Балканския регион.
Младежката Балканска Олимпиада по Математика се провежда в един състезателен ден с продължителност 4 часа и половина. Участниците решават 4 задачи от областите алгебра, геометрия, теория на числата и комбинаторика.
Всяка задача се оценява с 10 точки, тоест максималния възможен резултат е 40 точки.
Всеки участник получава условията и може да представи решенията на родния си език.
Общо около две трети от участниците получават някаква награда от турнира.
Златните, сребърните и бронзовите медали са разпределени приблизително в съотношение 1:2:3.


Официален сайт на МБОМ 2014

Задачи от МБОМ 2014 - на английски

Резултати от МБОМ 2014

Румънска хегемония...
8 златни медала, 5 от които отиват в северните ни съседи.
Останалите 3 златни медала са по един за Турция, Сърбия и Азербайджан.
Златни медали са дадени на участници с 36 или повече точки от общо 40.
Сребърни - на състезатели с 28 - 35 точки, а бронзови медали за 11 - 26 точки.

Нашето представяне:
Ирина Юлиянова Софронова, СМГ, 8 кл. - 34 точки, сребро
Димитър Любомиров Любенов, СМГ, 8 кл. - 26 точки, бронз
Борислав Калоянов Антов, СМГ, 7 кл. - 26 точки, бронз
Иван-Александър Веселинов Мавров, СМГ, 7 кл. - 25 точки, бронз
Илия Лазаров Божинов, ПМГ Благоевград, 8 кл. - 25 точки, бронз
Борис Александров Барбов, СМГ, 7 кл. - 20 точки, бронз

Отлично представяне на Ирина Софронова, поздравления.
Няма български участник, който да не е решил поне половината задачи, това е добър атестат.


Програма на МБОМ 2014
21 юни - Пристигане в Скопие и настаняване
22 юни - Церемония по откриването, срещи на журито
23 юни - от 10 до 14:30 часа - провеждане на МБОМ 2014
24 юни - Проверка на задачите, ден за опознаване на Охрид и околностите
25 юни - Обявяване на резултатите и награждаване
26 юни - Отпътуване от Охрид


Задачи от минали МБОМ, както и тестове за подготовка от различни държави

Участници в МБОМ 2014 - в следващия пост

Оценяване:
При точкуването на международни състезания с описателни задачи има специфика.

Първоначалното точкуване се прави от ръководителите на съответния отбор (състезателите пишат решенията си на собствения си език), които получават копия от решенията на своите състезатели.
За всяка задача има подкомисия от няколко души.
Ръководителите на отбора „защитават” решенията на всяка задача пред съответната подкомисия. Това е т. нар. „координация”.
Целта е подкомисията и ръководителите на отбора да постигнат консенсус за точките на даден състезател по дадена задача. Ако такъв консенсус не може да бъде постигнат, се намесва председателя на комисията по оценяване.
След като точките са ясни, журито се събира за да определи минималните точки за златните, сребърните и бронзовите медали (златни – около 1/12 от участниците, сребърни – 1/6, бронзови – 1/4). Всички участници с пълно решение (10 т.) на поне една здача, получават Honorable mention.    
« Последна редакция: 25.06.2014, 14:08 от КрИс »
*

KOD

Bulgaria
Ръководители:

Sava Grozdev - Leader
Ivailo Kortezov - Deputy Leader
Irina Sharkova - Observer
Състезатели:
Иван-Александър Веселинов Мавров, СМГ, 7 кл.
Ирина Юлиянова Софронова, СМГ, 8 кл.
Илия Лазаров Божинов, ПМГ Благоевград, 8 кл.
Борис Александров Барбов, СМГ, 7 кл.
Димитър Любомиров Любенов, СМГ, 8 кл.
Борислав Калоянов Антов, СМГ, 7 кл.

Albania
Ръководители:

Fatos Kopliku -   Leader
Adrian Naco - Deputy Leader
Състезатели:
Enes Kristo                  
Esra Mati                  
Gisela Hoxha                  
Tenela Cepele                  
Rei Myderrizi                  
Joan Bushi

Bosnia and Herzegovina
Ръководители:

Marko Ćitić - Leader
Admir Beširević - Deputy Leader
Състезатели:
Tijana Babić                  
Milica Đokić                  
Amar Kurić                  
Stefan Jurošević                  
Azur Đonlagić                  
Marija Đurić

Cyprus
Ръководители:

Sotiris Loizias - Leader
Charalambos Kattimeris - Deputy Leader
Състезатели:
Angelos Assos                  
Anna Economou                  
Rafail Dimitriou                  
Andreas Hadjileonidas                  
Maria Olymbia Tsianni                  
Andrea Christodoulou

Greece
Ръководители:

Sygklelacis Alexandros - Leader
Apostolopoulos Georgios - Deputy Leader
Състезатели:
Chantzaras Panagiotis                  
Koutsogeorgos Parmenion                  
Michalakis Vaios - Rafail                  
Tomaras Konstantinos                  
Tsiamis Rafail                  
Tsintsilidas Dimitrios

Moldova
Ръководители:

Teleucă Marcel - Leader
Ceapa Valentina - Deputy Leader
Състезатели:
Paraschiv Daniel-Nicolae                  
Sîrbu Alexandra                  
Solovei Chiril                  
Tontici Sabina                  
Vișanu Cristian                  
Don Otilia

Macedonia
A Team
Ръководители:

Slagjana Brsakoska - Leader
Jasmina Angeleska - Deputy Leader
Състезатели:
Milan Samardjiski                  
Anastasija Trajanova                  
Nikola Danevski                  
Filip Mihov                  
Viktorija Kostova                  
Teodora Pecakovska
B Team
Ръководители:


Състезатели:

Montenegro
Ръководители:

Romeo Meštrović - Leader
Svetlana Miličković - Deputy Leader
Състезатели:
Marija Došljak                  
Ognjen Đuković                  
Pavle Kovačević

Romania
Ръководители:

Marius PERIANU - Leader
Andrei-Alex ECKSTEIN - Deputy Leader
Състезатели:
Ciprian-Mircea BONCIOCAT, Colegiul Național de Informatică Tudor Vianu, București, 8 кл.                  
Alexandru MIHALCU, Liceul Teoretic Internațional de Informatică, București, 9 кл.                  
Mihnea-Gabriel DOICA, Liceul Teoretic Internațional de Informatică, București, 8 кл.                  
Alexandru PASCADI, Colegiul Național de Informatică Tudor Vianu, București, 9 кл                  
Tudor PLOPEANU, Liceul Teoretic Internațional de Informatică, București, 8 кл.                  
Antonie CIOCAN, Școala Gimnazială Nr. 56, București, 8 кл.

Turkey
Ръководители:

Şahin Emrah - Leader
Fatih Sulak - Deputy Leader
Състезатели:
Mustafa Emir Çelebi                  
Hasan Yasin Çetin                  
Ahmed Said Dönmez                  
Fethullah Erkam Şahan                  
Mehmet Selahaddin Şentop                  
Mustafa Burak Topal


Гостуващи отбори / Guest Teams
Azerbaijan
Ръководители:

Mammadov Elvin - Leader
Състезатели:
Mahammad Shirinov                  
Mirali Ahmadli                  
Anar Huseynov                  
Aliaga Aliyev                  
Samir Novruzov                  
Haji-zada Javid

France
Ръководители:

Vincent JUGÉ - Leader
Guillaume CONCHON-KERJAN - Deputy Leader
Състезатели:
Pierre-Alexandre BAZIN                  
Moïse BLANCHARD                  
Félix BRETON                  
Ilyes HAMDI                  
Alexandre THIAULT                  
Lucie WANG

Indonesia
Ръководители:

Ridwan Hasan Saputra - Deputy Leader
Състезатели:
Adrianzka Mayreswara Dewa                  
Boen Anthony William Brian                  
Muhammad Fahmi

Iran
Ръководители:

ROOSTAIE MEHDI - Leader
FAGHIHI AMIR - Deputy Leader
Състезатели:
REYHANEH HADI                  
KAMANDSADAT ABDOLHOSSEINI                  
ARMITA KAZEMINAJAFABADI                  
ZAHRA MEEMANATABADI                  
ROZHIN HEZAVEH                  
YASAMIN JALALIAN

Kazakhstan
Ръководители:

Ibatulin Ibragim - Leader
Vassilyev Anton - Deputy Leader
Състезатели:
Zhangbyrbayev Yessenaly                  
Okas Alikhan                  
Amanbayeva Aruzhan                  
Amangeldin Temirlan                  
Zimanov Temirkhan                  
Latysheva Alexandra

Saudi Arabia
Ръководители:

SULTAN SAUD ALBARAKATI - Leader
ABDULLAH AHMED ALGHAMDI - Deputy Leader
Състезатели:
OMAR TAWFIG ALRABIAH                  
RENAD YAHYA ABUALJAMAL                  
AOUS ABDULHAFEEDH KHAN                  
IBRAHIMMUWFFIQA BUGHARARH                  
JOUD TOFIQ SALEH                  
AMAL MOHAMMED MEER

Tajikistan
Ръководители:

MIRZOBEDIL JAMOLZODA - Leader
Състезатели:
MUHAMMADJON BOBOEV                  
ALIJON AVLIYOQULOV                  
ALISHER ROGOV                  
MUHAMMADJONI ABDUGHANI                  
SAKHIZHONI NARZULLOZODA

« Последна редакция: 23.06.2014, 07:03 от КрИс »

*

Неактивен Ant12

  • 234
Гърците все още не са регистрирали своя отбор. Дали пък няма да бойкотират олимпиадата и да се откажат от участие? Или пък македонците нарочно не са ги регистрирали?

Като гледам децата от официалните отбори участвали в Анталия миналата година:
http://jbmo2013.tubitak.gov.tr/Participants.html,
се вижда, че почти всички участници тази година са дебютанти.

Изключение правят: Enes Kristo – Албания (бронзов медал ’13-та); Nikola Danevski – Македония; Ciprian-Mircea Bonciocat – Румъния (сребърен медал ’13-та).

Оттук може да се види, че румънският отбор включва 2-ма състезатели от 9-ти и 4-ма от 8-ми клас.
« Последна редакция: 17.06.2014, 00:52 от КрИс »

*

KOD

Нашите хора вече трябва да са в Охрид, настанени и регистрирани.
МБОМ се провежда като че ли в най-хубавия хотел в града, дано времето да е хубаво и хлапетата да могат да съчетаят състезанието с едно приятно изкарване:


*

KOD

МБОМ 2014 - Обновена информация:

Greece
Ръководители:

Sygklelacis Alexandros - Leader
Apostolopoulos Georgios - Deputy Leader
Състезатели:
Chantzaras Panagiotis                  
Koutsogeorgos Parmenion                  
Michalakis Vaios - Rafail                  
Tomaras Konstantinos                  
Tsiamis Rafail                  
Tsintsilidas Dimitrios
« Последна редакция: 23.06.2014, 07:11 от КрИс »


*

KOD

Супер, добавям ги в 1-ви пост да не зачезнат.
Някакви отзиви от хлапето?

*

Неактивен Ant12

  • 234
Според него, представянето му не е идеално, но в никакъв случай не е слабо. Общо взето е в рамките на предварителните очаквания. Все пак, нека изчакаме до утре вечер, когато трябва да са известни резултатите.

При точкуването на международни състезания с описателни задачи има специфика.

Първоначалното точкуване се прави от ръководителите на съответния отбор (състезателите пишат решенията си на собствения си език), които получават копия от решенията на своите състезатели.

За всяка задача има подкомисия от няколко души.

Ръководителите на отбора „защитават” решенията на всяка задача пред съответната подкомисия. Това е т. нар. „координация”.

Целта е подкомисията и ръководителите на отбора да постигнат консенсус за точките на даден състезател по дадена задача. Ако такъв консенсус не може да бъде постигнат, се намесва председателя на комисията по оценяване.

След като точките са ясни, журито се събира за да определи минималните точки за златните, сребърните и бронзовите медали (златни – около 1/9 от участниците, сребърни – 2/9, бронзови – 1/3). Всички останали участници с пълно решение (10 т.) на поне една здача, получават Honorable mention.    

При общо 104 състезатели (63 от официалните участници и 41 от страните гости), би се очаквало да има 11-12 златни медала, 23-24 сребърни и 34-35 бронзови.
« Последна редакция: 24.06.2014, 11:46 от Ant12 »

*

Неактивен Ant12

  • 234
Предварителна, но непотвърдена информация: Ирина – 34 т.; Борислав & Илия – 26 т.; Иван-Александър & Димитър – 25 т.; Борис – 20 т.

Много добро представяне на Ирина, с реален шанс за златен медал, според статистиките от минали години.

Шанс за сребърни медали на останалите.

P. S. Все пак, следващата година седмокласниците могат да се явят на „поправителен”.

P. P. S. BG Math Cаfe публикува резултатите. http://www.jbmo2014.smm.com.mk/results_upload/JBMO_2014_Results.pdf
Няма какво да се лъжем, с 1 сребърен и 5 бронзови, представянето ни е доста слабо.
« Последна редакция: 24.06.2014, 23:24 от Ant12 »

*

KOD

Най-важното е, че отборът беше млад и следващата година ще направи по-добро представяне.
Силно вероятно е 50% от него да е същия и догодина.

*

Неактивен Ant12

  • 234
Малко статистика:

1.   Румъния – 222 т. (92,5%): 1-ва / 60 т.; 2-ра / 60 т.; 3-та / 60 т.; 4-та / 42 т. Два (единствените) максимални резултата. Места: 1-2; 1-2; 4-6; 4-6; 7-8; 17-20. Медали: 5-З + 1-С.

2.   Турция – 196 т. (81,7%): 1-ва / 60 т.; 2-ра / 50 т.; 3-та / 58 т.; 4-та / 28 т. Места: 4-6; 9-10; 16; 17-20; 21-24; 29-31. Медали: 1-З + 5-С.

3.   Сърбия – 171 т. (71.3%): 1-ва / 57 т.; 2-ра / 40 т.; 3-та / 52 т.; 4-та / 22 т. Места: 7-8; 11-15; 21-24; 29-31; 39-44; 56-59. Медали: 1-З + 3-С + 2-Б.

4.-5. Казахстан  – 158 т. (65.8%): 1-ва / 60 т.; 2-ра / 41 т.; 3-та / 47 т.; 4-та / 10 т. Места: 11-15; 21-24; 26-28; 45-47; 45-47; 56-59. Медали: 3-С + 3-Б.

4.-5. Франция  – 158 т. (65.8%): 1-ва / 55 т.; 2-ра / 35 т.; 3-та / 39 т.; 4-та / 29 т. Места: 9-10; 11-15; 17-20; 32-34; 35-38; 79-85. Медали: 3-С +2-Б.

6   България  – 156 т. (65%): 1-ва / 58 т.; 2-ра / 43 т.; 3-та / 46 т.; 4-та / 9 т. Места: 11-15; 32-34; 32-34; 35-38; 35-38; 53-55. Медали: 1-С + 5-Б.


7.   Саудитска Арабия  – 154 т. (64.2%): 1-ва / 60 т.; 2-ра / 26 т.; 3-та / 60 т.; 4-та / 8 т. Места: 17-20; 26-28; 35-38; 39-44; 45-47; 49-52. Медали: 2-С + 4-Б.

8.   Гърция  – 130 т. (54.2%): 1-ва / 50 т.; 2-ра / 22 т.; 3-та / 48 т.; 4-та / 10 т. Места: 11-15; 21-24; 48; 49-52; 56-59; 90-93. Медали: 2-С + 3-Б.

9.   Босна и Херцеговина  – 101 т. (42.1%): 1-ва / 31 т.; 2-ра / 28 т.; 3-та / 39 т.; 4-та / 3 т. Места: 25; 26-28; 29-31; 79-85; 79-85; 96-100. Медали: 3-С.

10.   Азербайджан  – 96 т. (40%): 1-ва / 32 т.; 2-ра / 16 т.; 3-та / 40 т.; 4-та / 8 т. Места: 3; 39-44; 53-55; 72-74; 86-89; 101-102. Медали: 1-З + 2-Б.



Среден брой точки по задачи: 1-ва / 6.6 т. (56 пълни решения – 53.8%); 2-ра / 4.1 т. (29 пълни решения – 27.9%); 3-та / 6.3 т. (44 пълни решения – 42.3%); 4-та / 1.8 т. (3 пълни решения – 2.9%).

Среден брой точки по задачи - България: 1-ва / 9.7 т. (5 пълни решения); 2-ра / 7.2 т. (3 пълни решения); 3-та / 7.7 т. (3 пълни решения – на тримата осмокласници); 4-та / 1.5 т. (0 пълни решения – 2.9%).
   
Брой участници с максимални резултати – 2 (1.9%). Брой участници с над 80% (33+ т.) – 16 (15.4%). Брой участници с над 50% (21+ т.) – 52 (50%). 

*

Неактивен EliG

  • 139
  • Пол: Жена
Интересна статистика, не особено в полза на Бг. И все пак това са едни от най-умните деца в наборите си, не веднъж са го доказвали, за подготовката им за това състезание може ли да се кажат същите хубави неща?
« Последна редакция: 25.06.2014, 16:32 от EliG »

*

Неактивен Ant12

  • 234
Нека да пофилософстваме по темата. Може да подходим по няколко начина.

Едно. Толкова си можем. 

Все пак, румънците са три пъти повече от нас, турците – над 10 пъти и сърбите – горе-долу колкото нас. Чисто статистически, резултатите са логични.

Съвсем естествено за всеки родител е да му се иска да вярва, че детето му е „по-по-най” и колкото базата за сравнение е по-малка (училище vs. град, град vs. държава, държава vs. регион, регион vs. свят), толкова по-голямо е разочарованието му когато се сблъска с деца, които са наистина „по-по-по-най”.

Две. Методиката на подготовката ни е същата както и през 1980-та. Правят се олимпиади, от тях се избират отбори, на тези отбори се четат лекции и те така.

Живеем в online интерактивен свят. Материали за подготовка – бол (повечето от децата 7-8 клас едва ли биха имали проблеми с материали за подготовка и задачи на английски). Просто някоя „умна” глава  трябва да състави методика, да разработи набор от теми – теория + задачи за затвърждаване, да осигури форум, в който темите и задачите да се обсъждат online и те така.

По този начин на децата от 7-8 клас, които имат потенциал и които се интересуват, ще им се осигури целогодишна и систематична теоретична и практическа подготовка.

Аз, смея да твърдя, се оправям горе-долу добре с материала за 7-8 клас, включително и задачи за международни състезания, но нито мога да съставя програма за подготовка за конкретно състезание, нито мога да намеря и систематизирам необходимия материал, нито мога да го преподавам по най-добрия начин.

Или ние следваме методика (начин на подготовка), която е била изключително успешна преди 30 години, но не се е променила съществено, докато другите държави, може би, са осъвременили своята.

Три. НЕма пАри.

НЕма пАри трябва да се разбира в смисъл, че нЕма пАри за допълнителна училищна и държавна подготовка по математика.

Да разгледаме училищната подготовка в СМГ. Специално за 7-ми клас, истинската олимпиадна подготовка се извършва в школата, която е 2 астрономически часа седмично и се води от преподавателя по математика на съответния клас, въпреки дивотиите, които се пишат в Интернет (напр. http://struma.bg/news/24385/1/1/REKORD-Osmoklasnikut-ot-PMG-S-Koroliov-Il-Bojinov-vleze-v-6-chlenniya-nacionalen-otbor-po-matematika.html
Цитат: „... елитната Математическа в София, където освен редовната учебна програма учениците решават допълнително задачи по 6 часа в събота и по 6 часа в неделя. „Това са 480 допълнителни часа, които им преподават тесни специалисти в математиката и доказани корифеи в тази дисциплина, ...”).

Де да беше така. Истината е че преподавателите, които водят школите за съответния клас, „губят” два пъти повече време водейки многобройни курсове за младите надежди от 2/3/4-ти клас. Само, че в едното има пАри, а в другото нЕма.

Мисля, че тук ПЧМГ направиха много голяма крачка напред, като „вкараха” школа 2 пъти седмично. Специално за 7-ми клас, прогресът за една година (от 6-ти до 7-ми) просто се набива на очи. Разбира се, в скоро време ПЧМГ едва ли ще подготвят отбор напълно равностоен на MBA (Мавров/Барбов/Антов), но огромната разлика в 6-ти клас е значително стопена в 7-ми.

Държавната подготовка тази година се състоеше от 12 дена лекции (from dusk till dawn) в месеца преди самото състезание. Тези лекции са страхотни. Например, преди тези лекции сина ми не отбираше и грам от алгебрични неравенства (а на JBOM винаги има по едно такова), а след тях започна да „вдява” доста неща.

Освен това качеството на преподавателите си казва думата. Например, аз се пънах безуспешно около час да му обясня „метод на линеаризация” за решаване на неравенства, а Кортезов му го беше обяснил напълно ясно и разбираемо за 15-минутно междучасие.

Само, че за да се научи и затвърди нещо, то трябва да се практикува достатъчно редовно и продължително. Например, нито един от 7-мокласниците не е решил тазгодишното алгебрично неравенство, докато и тримата 8-мокласници имат пълен брой точки на него. От друга страна, геометричната задача изискваше само 7-мокласен материал, откъдето и сравнително добрите резултати на 7-мокласниците по нея. 

Както винаги нещата са сравнително прости. Каквито задачи решаваш, такива се научаваш да решаваш и колкото повече от тях решаваш, толкова по-добре се научаваш да ги решаваш.

Ако, например, в началото на учебната година (октомври/ноември) се направи една седмица активна подготовка на материала за JBMO s 25-30 деца, след това още една седмица през януари/февруари със затвърждаване и надграждане на същия материал и накрая още две седмици затвърждаване и надграждане преди самата „малка” балканиада, резултатите, според мен, ще са значително по-добри. Обаче за тези работи пАри нЕма. 

Четири. Тайминга. За повечето важни международни състезания, отборите се определят по-малко от месец преди самото състезание, откъдето и значително редуцираното време за подготовка. Тази тема, обаче, е дъвкана достатъчно дълго за да я дъвча и аз.

И те така.

*

Неактивен EliG

  • 139
  • Пол: Жена
Ant12 , благодаря за изчерпателните разсъждения по темата!
« Последна редакция: 27.06.2014, 23:56 от EliG »