....когато не е изрично казано, че АВ е отсечка, то се приема че е права!
Това къде по-точно го пише? Защото това с обяснението от учителите звучи доста несериозно. Учим децата на конкретни неща, пък после се оказва, че те нищо не разбират. Защо? Защото не са случили на учител, който да им обясни някои тънкости в дефинициите, които по незнайни причини са пропуснати в учебниците.
Между другото, ето какво мислят хората по света:
"Lines are commonly named in two ways:
By any two points on the line. There is a symbol for this which looks like JK. This is read as "line JK". The two arrow heads indicate that this is a line which passes through J and K but goes on forever in both directions. /над буквеното означение има двупосочна стрелка/
By a single letter.
The line above could also be called simply "y". By convention, this is usually a single lower case (small) letter. This method is sometimes used when the line does not have two points on it to define it.
Line segment:
By the endpoints.
Recall that points are usually labelled with single upper-case (capital) letters. There is a symbol for this which looks like PQ. This is read as "line segment PQ". The bar over the two letters indicates it is a line segment, rather than a line, which goes on forever in both directions. /над буквеното означение има черта/
By a single letter.
The segment above would be called simply "y". By convention, this is usually a single lower case (small) letter. This method is often used in the naming the sides of triangles and other polygons."
И още:
"Strecke
Eine Strecke ist die geradlinige Verbindung zwischen zwei Punkten. Die Strecke ist durch ihren Anfangspunkt und Endpunkt, zum Beispiel Punkt A und Punkt B, begrenzt bzw. definiert. Eine Streckenlänge lässt sich messen. Die Strecke bezeichnen wir mit AB" /отново с черта над буквите/.
Любопитно, как с тези означения ще се зададе задачата без да стане изрично ясно АВ права ли е, отсечка ли е?