По принцип навсякъде така се прави .Или 2 от 4 .Или 3 от 5.Може да се пробва такова изчисление.Тогава ще има разместване и ще е по реално.
Вариант 1 - Според моите виждания, това 3 от 5 пак няма да е реално, заради факта от различните точки, които се дават в различните състезания.
Вариант 2 - Друг фактор е, че примерно Асен се явява на трите най-лесни състезания и получава максимални или близки до максималните резултати. Борис се явява на най-трудните и постига резултати близки до най-добрите, но не и отлични такива. Така при процентно пресмятане на точките, Асен ще има по-висок % от Борис, но пък ще е постигнат на по-лесни задачи.
Вариант 3 - Всички деца с 5 състезания се отделят в отделно класиране. Това добре. Всички деца с участие на 4 състезания също в отделно класиране. Тук вече се появява проблем от различното точкуване. Този проблем ще продължава и при 3, и при 2, и при 1 резултат.
Вариант 4 - Децата се класират по резултати за всяко състезание. Може и да изглежда най-справедливо, но си мисля че няма да отразява работата на децата през цялата година, а само за даденото състезание. Като пример ще дам детето с най-много точки - Огнян Огнянов. При него има 2 състезания с по-малък брой точки от максималния и има други деца над него в подреждането. Ако съдим по тези резултати, значи децата с повече точки са по-добри от него. За даденото състезание наистина е така, но при общото представяне разликата е много голяма в полза на Огнян. При другите три състезания където Огнян има максимални резултати, постижението му се размива при сравнение с другите 15-20 или повече деца с максимални резултати. Ако вземем децата на 3-то и 4-то място Антон Кремов и Валентин Филипов и видим, че те нямат максимален резултат и веднага ще ги заклеймим като добри ама има още докато станат супер добри. Да, но в общото класиране се вижда, че не само са супер добри, а и са отлични математици.
Както и да е направено това класиране, винаги ще има пренебрегнати и изкуствено възвишени деца. И не мисля, че проблема е в подреждането в класирането за самите деца, поне за сега. Проблема е повече в амбициите на техните родители и желанието им да излезе детето им по-напред в класирането. Накрая искам да припомня, че това е неофициално класиране на децата. В него няма никакви привилегии за най-добрите, нито някакви наказания за по-слабо представилите се деца. С участието на всяко дете на което и да е от състезанията, родителите трябва да получат отговор на въпроса си дали детето им има данни да стане добър математик или да се ориентират към нещо друго.
Ако някой може да предложи наистина съвършено класиране по някакъв супер справедлив критерий, ще е наистина чудесно. За съжаление, аз по-добро от това към момента не виждам. Това класиране представя работата на децата през цялата година. Това че дадено дете не се явило на някое състезание по независимо каква причина, може да се компенсира от неговия родител, като добави максимален резултат или какъвто прецени че детето му е щяло да получи за даденото състезание и ще види къде ще отиде напред в класирането. Но риска от изкривяване на действителните възможности на детето му, си остават за самият родител.