Погледни регламента на олимпиадата за 9-12 клас.
Регламент
за определяне на националния отбор за участие в Международната
олимпиада по математика (МОМ)
1. Първите 12 ученици в класирането на националния кръг на олимпиадата
образуват разширен национален отбор за МОМ.
2. Резултатите на участниците в разширения национален отбор от третите и
четвъртите задачи от Есенния математически турнир (ЕМТ), от Зимния
математически турнир «Атанас Радев», от Пролетните математически
състезания и от контролните за БОМ се отчитат по методика, одобрена от
Националната комисия, за получаване на бонуси. Методиката е приложена по-
долу.
3. За определяне на отбора се провеждат контролни състезания в стил МОМ.
Класираните на първите 6 места след сумиране на бонусите от точка 2,
резултатите от националния кръг и контролните състезания образуват
националния отбор. При разлика в точките, по-малка от една точка,
Националната комисия може да проведе допълнително контролно.
4. Ръководители и наблюдатели в състава на националния отбор могат да бъдат
председателят и членовете на Националната комисия, преподаватели и научни
работници, участвали в подготовката на отбора, и експерти от Министерството
на образованието и науката.
Всички дейности по организирането и провеждането на областния и
нанационалния кръг на олимпиадата по математика се контролират и
координират от експерта по математика в МОН.
Национална комисия
6
Приложение: Методика за оценяване на резултатите от третите и четвъртите задачи от
ЕМТ, ЗМТ и ПМС (IX-XII клас)
1. На ЕМТ, ЗМТ и ПМС се извършва отделно класиране по резултатите от третите
и четвъртите задачи. Това класиране е по класове.
2. Класираните на първите 5 места за всеки клас получават бонуси, които важат
само ако съответният ученик се класира в разширения национален отбор за БОМ и/или МОМ.
3. Бонусите от т. 2 са в следните размери:
3.1 За XII клас – по 7, 5, 3, 2 и 1 точкa съответно за първо, второ, трето, четвърто и
пето място.
3.2 За XI клас – точките от 3.1, умножени с коефициент 0.9, т.е. по 6.3, 4.5, 2.7, 1.8
и 0.9 1 точки съответно за първо, второ, трето, четвърто и пето място.
3.3 За X клас – точките от 3.1, умножени с коефициент 0.7, т.е. по 4.9, 3.5, 2.1, 1.4 и
0.7 точки съответно за първо, второ, трето, четвърто и пето място.
3.4 За IX клас – точките от 3.1, умножени с коефициент 0.5, т.е. по 3.5, 2.5, 1.5, 1 и
0.5 точки съответно за първо, второ, трето, четвърто и пето място.
4. При равенство за някое място наличните точки се делят поравно между
учениците с равни резултати. (Например при равенство за 2-3 място в XII клас двамата
получават по 4 точки.)
Основната цел на въвеждането на системата на бонусите е по-пълно отчитане на
резултатите през годината. Системата е прозрачна и лесна за употреба. Скалирането на
бонусите не позволява получаване на предимство от ученици от малките класове при изравнени
сили в тези класове и прави малко вероятно получаването на равни резултати за последните
места при определянето на националния отбор. Шансовете на много силен ученик от IX-XI
клас не са намалени поради скалирането, защото, след като е много силен, той ще е все на
първо място в трите състезания и ще получи големите бонуси за своя клас, докато при
изравнени сили в горните класове ще има различия.
Национална комисия