Здравейте,
пише Ви майка на ученик от 5в клас, която мисли да подкрепи писмо, което директора Стоянов е казал, че дори и анонимно да е, му е необходимо като сигнал да подобри работата с г-н Тлаченски, ако иска някой да се подпише...
ДО ДИРЕКТОРА НА
СОФИЙСКАТА МАТЕМАТИЧЕСКА ГИМНАЗИЯ „ПАИСИЙ ХИЛЕНДАРСКИ“
УВАЖАЕМИ Г-Н СТОЯНОВ,
Пишем Ви във връзка с наболелия проблем по отношение на провеждането на часовете по БЕЛ в класа на нашите деца – ученици от 5г клас в повереното Ви училище.
Повечето от нас още в средата на първия срок забелязаха, че децата ни не се подготвят в къщи за часовете по БЕЛ. Според тях, не им се дават домашни упражнения или те са по желание. А кое дете само ще пожелае да учи допълнително? Отваряйки тетрадките им за работа в клас установихме, че там почти нищо не се записва. Според тях, който иска си води записки – а кое дете на 11-12 г. може да си води записки? Мислехме, че постепенно с усложняване на материала домашните по БЕЛ, включително и писането на преразкази ще се увеличат, но към момента /края на втория срок/ при общо 5 учебни часа седмично децата ни са изписали по 10-20 листа от тетрадките си.
Силно сме притеснени от факта, че децата ни до края на 4-ти клас пишеха доста грамотно и с удоволствие посещаваха и се готвеха за часовете по БЕЛ в предишните им училища, докато сега виждаме, че правят повече правописни грешки и не умеят да се изразяват добре писмено. Знанията им по граматика и уменията им за писане на преразказ се дължат основно на допълнителните ни занимания с тях. Ние обаче не можем и не искаме да влизаме в ролята на преподаватели по БЕЛ, не само защото не сме филолози, а защото не е наша работа. Изучаваният материал е труден и специфичен и може вместо да помогнем на децата си да го усвоят и разберат, да ги объркаме още повече и да ги отблъснем от родната ни реч и литература. Всички ние искаме децата ни да станат грамотни, да се научат да изразяват собственото си мнение и да се събуди в тях интерес и обич към българския език и творчество. За съжаление през тази учебна година при нашите деца това не се получи.
За да могат децата ни да продължат и след 7-ми клас да останат в любимото си училище, те ще трябва след 2 години да се представят отлично не само на матурата по математика, но и по БЕЛ. За да се случи това е необходима отлична училищна подготовка по литература върху материала от 7-ми клас и по български език върху материала от 5-7 клас. Необходимо е децата ни да се научат да пишат грамотно различни видове преразкази, да разсъждават върху произведенията и да формулират тези. Необходимо е да научат множество граматични, правописни и пунктуационни правила. Това не е възможно да се постигне в рамките на 1 година /само в 7-ми клас/. Необходима е постоянна и упорита работа за затвърждаване на знанията и уменията. Най-вероятно ще е необходимо и допълнително надграждане над училищния материал. За да бъде ефективна тази допълнителна подготовка обаче е необходимо да има поставена добра база на училищно ниво.
Притеснени сме, защото децата ни изгубиха цяла учебна година по БЕЛ и не знаем дали е възможно дори с частни уроци да бъде компенсирана липсата на адекватно обучение в 5-ти клас /5 часа седмично по програма/. В случай, че не се вземат мерки и през следващите 2 години не се смени начина на преподаване по БЕЛ и на справяне с дисциплината в класа ще се наложи децата ни още от края на 5-ти клас да започнат да отделят много време за допълнителна подготовка по БЕЛ за да компенсират липсата на такава в училище /поне по 6-7 часа седмично/, което в допълнение към доста натоварената им програма /повечето посещават и школа по информатика, и школа по английски, и други занимания по интереси/ ще доведе най-вероятно и до изоставане в подготовката им по математика.
Писмото ни до Вас е продиктувано и от проведената на 7 май 2013 г. родителска среща, на която разбрахме от г-н Тлаченски, че:
• децата са недисциплинирани и егоисти – не слушат в час, по време на часовете си играят на телефоните, говорят си, не се съобразяват с другите и не записват;
• материалът в 5-ти клас е скучен и досаден и е под интелектуалното ниво на децата;
• годишните оценки на децата ще бъдат 5-ци или 6-ци. Обмисля се какво да се направи с две четворки, където може да се наложи допълнително изпитване. Ниски оценки не се пишат, защото деца се разстройват, а родителите се оплакват на различни инстанции;
• домашните са по желание – не се контролира дали са написани, защото е невъзможно да се проверяват по 32 тетрадки на 4 класа. По същата причина децата имат за цялата учебна година написани 2 или 3 преразказа;
• тъй като училището не е с хуманитарна насоченост, не можем да очакваме подготовката по БЕЛ да е на високо ниво.
Шокираха ни думите на г-н Тлаченски, че в 7-ми клас децата ни ще съжаляват горчиво за това, че не са внимавали в часовете по БЕЛ и че под натиска на родителите са получавали отлични оценки без покритие.
Ние обаче сме родители, които държат децата им да получават знания и оценките им да бъдат техен реален коректив. Оценката е тази, която трябва да покаже на децата, на родителите и на учителя дали има пропуски и проблеми при усвояването на материала и върху какво да работим всички заедно за да ги отстраним и съответно децата да си повишат оценките.
В тази връзка бихме искали да споделим и нашите предложения:
Необходимо е учебният материал да се преподава на ниво и с желание. Задължително трябва да се изисква от децата писане на домашни – не само по български език, а и по литература. Те трябва да се научат да пишат съчинения и преразкази. Извинението, че учениците са много и няма време, е абсолютно неприемливо. Според нас би било достатъчно всяка седмица да се дава по едно домашно по български език (което да обхваща взетия материал през седмицата) и писането на поне 1 преразказ (или съчинение). Не е необходимо преразказите/ съчиненията да бъдат дълги – една страница би била напълно достатъчна, но тя ще дава реална представа какви са трудностите на децата и ако в часовете това се обсъжда, ще бъде от полза за всички.
Би било изключително полезно преподаваният материал да се упражнява редовно и на момента в часовете, с конкретни задания които да илюстрират приложението му на практика, което лесно би могло да стане под формата на кратки диктовки, контролни, и/или тестове, със или без оценяване, в зависимост от конкретния случай. На въпросните упражнения би следвало да се отдели адекватна част от учебното време, съизмерима с времето за изложение на материала.
Вярваме, че не е невъзможно един преподавател-педагог да се справи с дисциплината на умни и любознателни 11-12 годишни деца. Те просто се възползват или правят това, което им се позволява. Да се играят игри на телефоните в часовете е недопустимо. В такива случаи телефоните може да се изискват от учителя до края на учебните часове. С разговорите също проблемът може да се реши с прости действия - разговор с детето след часовете, преместването му на друго място, забележка, дори писане на ниска оценка е възможен подход, който говори бива изпитван незабавно и т.н. Това са само наши предложения, които биха били успешен начин за справяне с “проблемните“ деца.
Сигурни сме, че ако от 6-ти клас на децата ни материалът по БЕЛ бъде поднесен подходящо, завишат се изискванията към участието им в часовете и към самоподготовката им, и при съответен контрол и подход на мотивиране и санкциониране, те ще успеят да компенсират изоставането си в усвояването на материала по БЕЛ за 5-ти клас и ще имат възможността след 2 години да продължат обучението си в СМГ или в някоя от другите отлични гимназии според интересите си.
Благодарим Ви, че сте съпричастен с проблемите на децата ни. Ще се радваме, при възможност от Ваша страна, да се срещнем и да обсъдим възможностите за подобряване качеството на провеждане на часовете по БЕЛ в 5г клас.
С уважение,
…………………… име /тел. , email: /
…………………… име /тел. , email: /
…………………… име /тел. , email: /
…………………… име /тел. , email: /
…………………… име /тел. , email: /
…………………… име /тел. , email: /