Поне за сега /втори клас/ нито едно състезание /не само по математика/ не е доказало необходимостта от допълнителни ... занимания. Достатъчно е усвояването на училищния материал и малко самоподготовка в къщи 2-3 дни преди състезанието ...
Това сигурно звучи разумно от гледна точка на майка на състезател във 2-ри клас, 1-ви срок, но реалността е доста различна.
С течение на годините се случват, общо взето, две неща:
• състезанията (които за даден клас са наистина важни) преминават от типа „състезания за ограничено време и задачи от вида multiple choice, т.е. избор измежду няколко зададени отговора” към типа „състезания за доста повече повече време (4 – 4.5 часа) и няколко на брой (обикновено 3 – 4) описателни задачи”;
• задачите от един-единствен тип, Тип 1 – колко ... / да се намери... / да се пресметне ... и т.н. (където отговора е някакво число), в голяма степен се заместват от задачи от Тип 2 – да се докаже, че ... или Тип 3 – съществуват ли ..., възможно ли е ... (където първо трябва да се формулира някаква хипотеза, която след това трябва да се докаже или отхвърли).
Тези две тенденции навлизат рязко от 5-ти клас нагоре и са доминиращи от 9-ти клас нагоре.
Точно тук идва определящата роля на специализираната подготовка. Например, децата от 5-7 клас в математическите гимназии (или поне във водещите такива) се обучават на основни тактики за решаване на задачи като индукция, принцип на Дирихле, принцип на крайния елемент, инварианти и т.н., както и на допълнителна теория като модулна аритметика (т. нар. сравнения), основна комбинаторика, теореми на Менелай и Чева и пр.
Дори не искам да зачеквам темата за тактиките за по-големите ученици от сорта на теория на графите, комплексни числа или барицентрични координати в геометрията, пораждащи функции в комбинаториката и т.н.
Колкото и да е кадърно едно дете, без да знае нещата по-горе, то едва ли би имало някакъв сериозен шанс срещу дете, което е натренирано в тези неща (освен ако не се касае за някакъв изключителен гений).
Така че Дидева е абсолютно права, къде живееш и къде учиш е от съществено значение за дългосрочните успехи в състезанията по математика.