Дъщеря ми е ученичка в трети клас и последните две години участва в математически състезания. За съжаление обаче, неприятните емоции свързани с тези инициативи, постепенно взеха връх - факт, който няма как да не постави редица въпроси пред мен. Шумното похапване на банички от квесторите, коментарите на задачи с тяхно участие и вдигането на шум в залите - всичко това по време на състезание, неясните условия на задачите (писани сякаш от ловки юристи), закъснялата покана за участие в национален кръг(това направи невъзможно участието ни в него) се приемаха като неприятно стечение на обстоятелствата. Това което се случи на последното състезание обаче, надмина и най-лошите ми очаквания - смяна на мястото на провеждане на състезанието в последния момент , групиране по сто деца в стая , извикани един час по-рано и задържани в стаите, с мотива да бъдат подготвени за състезанието. Второкласници, смесени с останалите участници, на които изпитното време е 60 мин., неудобни и дълги банки, при които за да излезе едно трябва да станат десет деца. Недоумение събуди и формулирането на 16-та задача за 3-4 клас, която е зададена изключително некоретно. За да се оцени умението на състезателите да пресметнат броя (в слчая и общото време) на интевалите между дадени събития, могат да бъдат дадени безброй по-ясни , а защо не и с по-сложни логически връзки , задачи.
Защо на всяко следващо състезание проблемите не се отстраняват, а се задълбочават? Организационно или творческо безсилие е обзело нашите математически светила? Случайност или тенденция е допускането на принципни и технически грешки при съставянето на учебници и организирането на състезания по математика? Къде е през цялото това време МОН? Нали Националните състезания се организират от въпросното Министерство на базата на резултатите от съответните състезания. Имат ли нещо общо членовете на органите, които трябва да контролират, с тези, които пишат и организират?
Когато на сложни въпроси, отговорите са кратки и ясни, обисновенно ситуацията не е “розова“. Така е и в случая. Нещата стават ясни за всички, когато прочетем последната страница на бланката със задачи от “XXIV турнир Черноризец Храбър“. Там организаторите усложливо ни предоставят възможността да запишем децата си на семинари, в които : “Екипът на турнира Черноризец Храбър осъществява научно-методическо ръководтво на съпътстващото обучение през 2016 г. за ученици, завършили четвърти клас“.
Лоши учебници, изнервяща организация и все по-неясни, объкани ,и тежки математически задачи - предпоставка за ниски турнирни резултати. Ако слчайно някой не е доволен от резултата на детето си - да заповяда на семинар. В случай, че нещата не се получат и там, се препоръчва и специален курс. Ако все пак ученика не достигне нужните математически висоти, индивидуалните уроци може и да доведат до необходимите резултати. Даже и да не стане така обаче, няма как всички да са губещи.
ЧЕСТИТО НА ПЕЧЕЛИВШИТЕ!!!
Моля, не пускай 3 поредни мнения, а редактирай първото и го допълвай с това, което искаш да добавиш ако то е последно в темата.
Крис