Проблем с квесторите има, но мисля че не е точно така както изглежда на пръв поглед.
През пролетта когато излезе от ВМС моят първокласник /тогава/ каза, че госпожата много му помогнала, защото когато си предавал работата го върнала да си поправи едната задача. След като разплетохме историята с "помощта" се оказа, че онази задача с шахматното попълване на квадратчетата с фигурки детето я решило вярно, но след като госпожата го върнала защото трябвало всички квадратчета да са запълнени вярната задача става напълно грешна. Това му коства 9т., получаването на медал и една точка не му стигна за да получи поне грамота. Ами ядосваше се детето за това и се надявах да си е извлякло поука. Зададох си въпроса дали госпожата е объркала решението на задача за първи клас или е решила да провали едно дете като го накара само да превърне вярната задача за най-много точки в грешна. Звучи толкова грозно, че е невъзможно да е истина. По-вероятно е госпожата да не е математик и да се е заблудила, а по отношение на детето да е била искрена в желанието да му помогне. Няма конспирация, няма подпомагане на свои ученици, а само една жена и малко дете, които не се познават но в този момент са на едно място и влизат в някакви особени взаимоотношения. Че не трябва да е така спор няма. Явно се налага квесторите преди състезания да бъдат инструктирани какво е позволено и какво не.
Оказа се, че случката от ВМС е била забравена, защото тази година когато излезе от КМС детето пак каза, че госпожата на която предал работата си много му помогнала. Тъй като не е решавал задачи с преливане не се е и опитал да реши задачата с тубите, затова не е заградил отговор, но госпожата казала че не може да няма посочен отговор. Той казал че не може да реши задачата затова не може да посочи отговор, но тя му казала, че тогава трябва да се опита да отгатне отговора и той заградил това което му се сторило най-логично и слава богу е сгрешил макар че е бил много близо до верния отговор. Надявам се този път да запомни, че на състезанието прави само това което той знае и реши и не се влияе от квесторите, защото те също са хора и може да сбъркат и неволно да го подведат. Няма как да му обясня че по този начин учителите нарушават правилата и е грешно, защото трябва да запазя авторитета им пред него на хора които следят за правилата. Дано да е за последен път подобна намеса. И все пак не виждам умисъл. Пак беше непозната за нас госпожа.
И в двата случая напълно непознати за нас госпожи, които нямат личен интерес от резултата на моето дете са се опитали да му помогнат поради някакви си техни причини. Е, толкова са му и помогнали, но явно са смятали че правят добро на детето. Не е правилно и не искам да е така, но не мога да си представя каква полза биха имали тези госпожи от евентуално по-високия резултат на непознато за тях дете, за да е умишлено. Друг е въпроса че в първия случай учителката го проваля с тази задача, а във втория случай проваля мен в обяснението че е много лошо да се налучкват отговорите и че е много по-добре да няма точки заради грешна задача, отколкото да има точки за налучкани отговори.
Обаче и в двата случая детето излезе от състезанията с думите "Госпожата много ми помогна". Ако някой наоколо го е чул кой знае какво си е помислил. И никога няма да разбере какво точно влага детето в тези думи и това, че между него и госпожата няма никаква връзка също никога няма да узнае и ще си създаде съвсем погрешна представа за случилото се на състезанието.
Никой от нас не знае каква истина стои зад думите на едно дете, ако не знае цялата ситуация.