0 Потребители и 3 Гости преглежда(т) тази тема.

Явно идеята на зад. 2 за 7-ми клас е била да се хванат на въдицата повечко деца и така да се класират за националния кръг единици, иначе щяха просто да напишат, че СH е височина в триъгълника АBC без да посочват, че т. H принадлежи на АB. Жалкото е, че повечето от отпадащите деца щяха да си решат задачата, ако беше коректно зададена. Защо ли е толково трудно да измислят по-трудни задачи, но с коректно и ясно условие?!
Никъде не са написали в решението си, че се т.Н принадлежи на "правата" АВ, както са пропуснали да го напишат и в условието на задачата.
Напротив, в условието си е написано. Дори детето да се е подвело, че случаят, когато точка Н е вътрешна за АВ, е единствено верен, то би трябвало да разгледа и останалите случаи, за да ги отхвърли, както е направено със случая за тъп ъгъл при върха А. И ако го е направило, гледайки точкуването, ще си получи точките. Е, може би ще му вземат малко.

Явно идеята на зад. 2 за 7-ми клас е била да се хванат на въдицата повечко деца и така да се класират за националния кръг единици, иначе щяха просто да напишат, че СH е височина в триъгълника АBC без да посочват, че т. H принадлежи на АB. Жалкото е, че повечето от отпадащите деца щяха да си решат задачата, ако беше коректно зададена. Защо ли е толково трудно да измислят по-трудни задачи, но с коректно и ясно условие?!

Ето тук смятам, че сте права!

Напротив, в условието си е написано. Дори детето да се е подвело, че случаят, когато точка Н е вътрешна за АВ, е единствено верен, то би трябвало да разгледа и останалите случаи, за да ги отхвърли, както е направено със случая за тъп ъгъл при върха А. И ако го е направило, гледайки точкуването, ще си получи точките. Е, може би ще му вземат малко.

Не, Дидева, не е написано. АВ може да е както права, така и отсечка. Разгледах отново сборника за седми клас, с надеждата, че ще намеря задача с двусмислено условие. Ами не успях. Във всяка една задача става ясно АВ или CD, или MN, или каквото е там права ли е, отсечка ли е, лъч ли е и къде аджеба лежат точките...
В случая не става въпрос затова, че децата не са разгледали отделните случаи, за да ги отхвърлят, а че въобще не са ги разглеждали, смятайки го за ненужно. Не защото не са се сетили за тези варианти, а защото те противоречат на условието Н да принадлежи на АВ /отсечката/

П.П. Госпожата по математика в училището на сина ми е потвърдила, че при по този начин зададено условие, без уточнение, че се касае за права, трябва да се приеме, че АВ е отсечка.
Ха сега де! Как да се научат децата?
« Последна редакция: 6.02.2015, 15:17 от Visitor »

*

Неактивен leila

  • 37
АВ означава отсечка с начало т. А и край т. В. Правите се обозначават с малка буква. Все си мислех, че математиката е точна наука. Но се оказа, че и тя е двусмислена. Децата отрано трябва да свикват с несправедливост и манипулации.

*

KOD

Децата отрано трябва да свикват с несправедливост и манипулации.

Хехе, има такава тренировка, да.
Моето хлапе е объркало втората задача и е разгледало само стандартния случай. Което означава, че ще има 2 точки на нея.
Помолих го да разгледа критериите и да прецени дали на другите две задачи всичко е ОК.
Огледа човекът отговорно и внимателно и констатира:
Не мога да отговоря - всичко зависи от резултатите на другите. Ако има много състезатели с много точки, ще ме резнат някъде.
Решил съм си и двете задачи изцяло, използвам съм частично различни методи и в двете. Ако има малко високи резултати, ще ми пишат необходимите за 3-ти кръг 16 точки, ако са повечко - няма да ми ги пишат :)
Та така, в подобни регламенти без контестации реално бройката се наглася да е в удобни граници лесно, без сътресения :)

Здравейте, смятам че задача 2  за 7-ми е коректна, макар в оценяването да има пропуск. Съгласете се, че това е олимпийска задача и ако продължим с полемиката как е редно да се обозначи права, отсечка, въобще инцидентност и.т.н май е най-добре да се върнем към Евклидовите Начала:-) Какво да очакваме, чрез подточки да се изнася решението ли? Една такава задача е наистина по-трудна отколкото една задача с допълнително построение, понеже последните са като цяло добре познати и етаблирани и учениците по правило ги разпознават бързо.

Не мога да отговоря - всичко зависи от резултатите на другите. Ако има много състезатели с много точки, ще ме резнат някъде.
....
Та така, в подобни регламенти без контестации реално бройката се наглася да е в удобни граници лесно, без сътресения :)
Много вероятно е " рязването" да не е при първоначалното оценяване, а на малко по-високо ниво - в националната комисия. Миналата година имаше сериозни преоценявания. Спомням си за един " скок" от 20 на 16, но може да е имало и по-сериозни.
Та бройката влезе в удобните граници, както казваш.
Има и друго. Броят допуснати до национален кръг е общ за седми и осми клас, а в горния набор има доста силни състезатели.

*

KOD

Та бройката влезе в удобните граници, както казваш.
Има и друго. Броят допуснати до национален кръг е общ за седми и осми клас, а в горния набор има доста силни състезатели.

Така ли? Ха, това е нещо ново за мен.
Е по каква логика пък са вързани двата набора, странно.
Да, при това положение, с тези 2 точки на 2-ра задача вече сме предали фронта явно :)

Здравейте, къде могат да се видят задачите за 8ми клас?

Здравейте, смятам че задача 2  за 7-ми е коректна, макар в оценяването да има пропуск. Съгласете се, че това е олимпийска задача и ако продължим с полемиката как е редно да се обозначи права, отсечка, въобще инцидентност и.т.н май е най-добре да се върнем към Евклидовите Начала:-) Какво да очакваме, чрез подточки да се изнася решението ли? Една такава задача е наистина по-трудна отколкото една задача с допълнително построение, понеже последните са като цяло добре познати и етаблирани и учениците по правило ги разпознават бързо.

Нищо олимпийско няма в тази задача. Масово децата са я решили- имам предвид моето дете и децата, с които са си сверявали отговорите. За мен си остава некоректна, въпреки всичко.

*

Неактивен leila

  • 37
Да, задачата е неясна, а не олимпийска. Олимпийските задачи са трудни, с ясни условия.

*

Неактивен EliG

  • 139
  • Пол: Жена
Здравейте, къде могат да се видят задачите за 8ми клас?
На предната страница с червени букви има линк към всички задачи.

Здравейте, смятам че задача 2  за 7-ми е коректна, макар в оценяването да има пропуск. Съгласете се, че това е олимпийска задача и ако продължим с полемиката как е редно да се обозначи права, отсечка, въобще инцидентност и.т.н май е най-добре да се върнем към Евклидовите Начала:-) Какво да очакваме, чрез подточки да се изнася решението ли? Една такава задача е наистина по-трудна отколкото една задача с допълнително построение, понеже последните са като цяло добре познати и етаблирани и учениците по правило ги разпознават бързо.

Тази задача е елементарна като решение, а клопката, която е заложена в условието е някакво хитруване на дребно и е обида към децата, към техните знания, възможности, усилия и интелект.
Олимпийска задача е тази, която ще накара децата да се припотят поне 5-6 пъти докато стигнат до частично решение и която може да се реши изцяло от малцина. Не такава, която се решава наум и в която се оказва, че въобще не се търси децата да могат да я решат, а да се подведат така, че да опишат колкото се може по-малко от нея.
« Последна редакция: 6.02.2015, 17:50 от Visitor »