0 Потребители и 41 Гости преглежда(т) тази тема.

*

Неактивен newish

  • 11
  • Пол: Мъж
Допускам, че голяма разлика в точките между предварителен и окончателен протокол е възможно поради две причини: техническа грешка при изготвянето на протокола или несмилаемо решение (привикваш състезателят да го обясни).
Обаче, да направиш контестациите след полунощ, да не приемаш такива за по-малко от 3т., да взимаш точки за блед химикал или "грозен" почерк или пунктоация... Всички тези простотии ги правят СГ, Шаркова, Тонов и други самозабравили се от "малката" комисия.
Погледнете ЕМТ 2016 и вижте колко голяма разлика има между протоколите и на какво се дължи. Има присъдени 60т. на 20 състезатели от 7 и 8 клас на зад.4 -Иван Тонов...
*

Неактивен kod

  • 478
  • Пол: Мъж
    • Alek Dimitrov
И всичко това е да равнопоставено между отделните организации и институции в страната - 3 човека от университети, 3 от ИМИ, 3 състезатели, 3 учители. Нещо такова...
Също така да се смени ръководството в МОН, което отговаря за математиката. Да се назначи някой свестен математик, независим от всички комисии и глупости, който да си върши работа съвестно и кадърно.

Лайк!
Но очаквах подобно добро предложение! Чест и адмирации за което.

За София и страната - продължавам да не съм съгласен.
В 9 клас, има страхотен математик от Плевен. Също такива от Пловдив.
Националната комисия... Организира ограничен брой подготвителни курсове. Провеждащи се в София - градът, в който живее 20% от населението на България. Къде другаде да ги провежда? В Дряново ли?
Не съм съгласен, че е работа на национална комисия да обикаля и изнася подготовки. Те са малко и трябва да са в града, в който има най-много участници. Това е София, просто защото тук живеят най-много хора.
А останалата подготовка трябва да е дело на учители по места.
ОК, има нещо, което бих предложил да се направи - участието в курсове на националната комисия за разширени отбори да е финансирано от държавата.
Не знам дали това сега е така - да се осигури настаняване за тези, които са класирани, а не са от съответния град.
Повече от това... какво.
Ученикът от Плевен е добър, защото може би го готви Александър Иванов, който е също от Плевен, т.е. подготовката му е на високо ниво. Нормално е курсовете за подготовка за БОМ, МОМ и т.н. да се провеждат централизирано на едно място. Но защо не се направи някаква подготовка, където да могат да присъстват всички желаещи? Например един летен лагер на морето, един месец, за ученици от 9 до 12 клас. Там да ги готвят тези толкова изявени математици от сегашните комисии. Също така ще добавя, че за лагера в Пампорово, койте се провежда всяка година за подготовка за МОМ, учениците си плащат! И пак(не искам да звуча като защитник на Сава Гроздев) по негово време тази подготовка се е провеждала в София и учениците не са си плащали, а той са били намирани спонсори. Сегашните защо не го направят? От друга страна, това е и задължение на МОН...
Както виждам сега, че участниците са главно от София, лично аз ако бях на мястото на тези математици, с цел по-голяма успеваемост на международно ниво щях да отида във всяко едно МГ в страната и на намеря най-умните деца и да започна подготовка с тях.
Защото със сигурност има мозъци, които не се явяват на тези състезания ЗМС, ПМС, защото това са разходи - път, нощувка, джобни.
Както и да е, засегнахме доста проблемни аспекти на математическата подготовка в страната. Смятам, че трябва да се изпълни предложението, което дадох по-горе:
Цитат
И вcичĸo тoвa e дa paвнoпocтaвeнo мeждy oтдeлнитe opгaнизaции и инcтитyции в cтpaнaтa - 3 чoвeĸa oт yнивepcитeти, 3 oт ИMИ, 3 cъcтeзaтeли, 3 yчитeли. Heщo тaĸoвa...
Cъщo тaĸa дa ce cмeни pъĸoвoдcтвoтo в MOH, ĸoeтo oтгoвapя зa мaтeмaтиĸaтa. Дa ce нaзнaчи няĸoй cвecтeн мaтeмaтиĸ, нeзaвиcим oт вcичĸи ĸoмиcии и глyпocти, ĸoйтo дa cи въpши paбoтa cъвecтнo и ĸaдъpнo.
И тези новите да са с повече съвест и морал от сегашните, да мислят повече за благото на математиката, отколкото за собствената си изгода от всичко това. Тогава, според мен, всичко ще тръгне напред и нагоре и всеки ще е доволен.
« Последна редакция: 13.04.2017, 12:58 от yugi »

*

Неактивен kod

  • 478
  • Пол: Мъж
    • Alek Dimitrov
Но защо не се направи някаква подготовка, където да могат да присъстват всички желаещи? Например един летен лагер на морето, един месец, за ученици от 9 до 12 клас. Там да ги готвят тези толкова изявени математици от сегашните комисии.
Както виждам сега, че участниците са главно от София, лично аз ако бях на мястото на тези математици, с цел по-голяма успеваемост на международно ниво щях да отида във всяко едно МГ в страната и на намеря най-умните деца и да започна подготовка с тях.
Защото със сигурност има мозъци, които не се явяват на тези състезания ЗМС, ПМС, защото това са разходи - път, нощувка, джобни.
Е... липсата на подобен лагер не е от спора София вс БГ... такъв няма за никой :)
А второто предложение... еми звучи хубаво, ама е популизъм... не мисля, че е възможно и ефективно.
Математиката не е за самородни таланти, а изисква дългогодишна, целенасочена работа.
Не можеш да очакваш будители да минават през населеното ти място и да те открият.

Виж, има решение от комунистически времена - да ги разселим тези математици, няма да се групират само по градовете, ами - ежегодни списъци със специализация - тоя професор - в този град, онзи - в другия.
Учителите - само по 1 година в МГ-та, после задължително 3 в основни училища.
Няма искам, не искам :)

*

Неактивен L@L

  • 8
  • Пол: Жена
Стига с тези обвинения към софиянци. Не се стърпях и искам да уточня, че никой от ИМИ, СМБ, комисии или министерство не ходи да изнася лекции в СМГ за да им дава предимство пред децата от провинцията. Децата от софийските МГ-та се готвят на школите на своите гимназии, както го правят и децата от цялата страна. И после с тази своя училищна подготовка децата се състезават и така се определя разширен национален отбор. Но никой не подготвя извънредно (хеле пък даром) софийските деца.
Централизирана подготовка наистина има за ИМО например и там наистина се изнасят лекции, но подборът на участниците в тези лагери е на база на представянето им на подборните състезания. Т.е. лекциите и лагерите са за разширения национален отбор като форма на подготовка, а не бонус за софиянци. Ако случайно на тези лагери има само софиянци причината не е в някаква дискриминация.
Държа също така да отбележа, че (поне доскоро беше така) членовете на разширения национален отбор не плащат нищо. Като вид реверанс към деца с изявени интереси, но некласирани в разширения национален отбор, на тях им се разрешава също да участват на тези лагери, но вече срещу заплащане. И какво става? Точно "храни куче да те лае" се получава - дали са им бонус да участват все пак, ама сега пък има оплаквания, че им искали пари. Ми как иначе да се финансира мероприятието, а?
Съвсем отделен въпрос е, че тези лекции може би повишават общото ниво на математически познания на лагерниците, но имат доста слаб принос за подобряване на състезателните им умения и от там за предно класиране на ИМО. Даже много от лекциите се подготвят и държат от самите състезатели, а не от ръководителите на отбора. Това вече навежда на мисълта, че България изпада все по-надолу в класирането, защото методите на подготовка са остарели и неадекватни на новите трендове в състезателната математика. Като се добави и това към много тясната база за подбор и ето защо трябва да се радваме, ако реализираме класирания в първата двадесетица. Нито имаме широката база, нито парите, нито модерно мислещите преподаватели за да повторим старите успехи.

А СГ какво е дал и какво е отнел не мога да съдя. От една страна имаме топ класирания по негово време, от друга страна България е третирана като потенциален мошеник, а той самият е персона нон грата в средите на ИМО. С такъв спорен имидж му е време да даде път на младите, а не да забърква такава огромна каша, каквато сега сърбат младите математици.

*

Неактивен kod

  • 478
  • Пол: Мъж
    • Alek Dimitrov
А СГ какво е дал и какво е отнел не мога да съдя. От една страна имаме топ класирания по негово време, от друга страна България е третирана като потенциален мошеник, а той самият е персона нон грата в средите на ИМО. С такъв спорен имидж му е време да даде път на младите, а не да забърква такава огромна каша, каквато сега сърбат младите математици.

Добро обобщение след лиричните отклонения от тази сутрин.
Да се върнем на темата с Олимпиадата и да не забравяме гафовете, които я съпровождаха през тази година.

Тъй като се опитах да ги конспектирам в друга тема, за да не се повтарям - линк

*

Неактивен L@L

  • 8
  • Пол: Жена
Здравейте, аз съм бивш състезател и помолих да използвам профила за момент. Като човек с опит с олимпиадите, националните отбори, организацията на състезания и т.н. искам да споделя своята гледна точка.

Първо и най-важно, съм силно възмутен от обсъждането на индивидуални деца - наблягам, деца - и техните резултати тук. Изключително неетично ми се струва група възрастни да са се събрали и да говорят кой е заслужил, кой не е заслужил едикаквиси точки. Замислете се малко, че зад името и резултата седи дете, което може би ще отвори някой от тези сайтове и ще прочете как смятат, че класирането му е незаслужено... Това би сринало психиката и на възрастен човек, представяте ли си как ще повлияе на представянето на детето?

Второ, съжалявам да го кажа, но учител или професор без опит в състезанията просто не може да води лекции на състезатели. Чисто теоретична лекция, която не е подкрепена със състезателна интуиция и съответните "трикове", които се изискват в състезанията, просто ще обърка състезателите. Съответно е нормално един определен кръг от учители, професори и бивши състезатели да се занимава с подготовките - не знам как очаквате тези хора да обикалят страната, за да изнасят една лекция отново и отново. Учителите едва смогват с школите, часовете и частните уроци, професорите се занимават с организация на състезанията и УчИМИ отгоре на научната си дейност, а бившите състезатели имат да се грижат за висшето си образование и кариерата. Най-ефективният възможен вариант е подготовките да се организират централизирано. ИМИ предоставя командировъчни на хората, които пътуват за София, даже съм чувал да поемат разходи състезателите да ходят на боулинг следобеда след подготовка. Пампорово е безплатно за разширения отбор, а парите от другите участници спонсорират самото събитие (хотел и храна за 3 седмици, заплати за лекторите, награди за най-добрите след големите контролни). Спонсори има все още - никой не си плаща за международните състезания, даже им се полагат командировъчни пак. Но за разлика от преди има все повече и повече състезания - IMC/AITMO, JBMO, BMO, IMO, EGMO, IZhO, RMM, ITYM и т.н., да не говорим, че има и нови дисциплини - лингвистика, млади физици, както и "research" състезанията, където инвестират големите фирми. Да напомням ли как преди няколко години СМГ трябваше да просят лайкове, за да отидат в Америка?

Последно, ако не сте влизали на контестации в голяма група или не сте били жури, нямате идея как работи оценяването. Причини да се вдигнат 7 точки има много - загубен лист (изненадващо често се случва да се е залепил за някой друг в купчината); много сложно решение, което има нужда да се обясни от самия състезател (комисията няма време да седи и да мъдри над едно решение дълго, при все, че още 50-100 ги чакат); решение, което не върви по маркинг-схемата (отново от съображения за време, проверяващият ще провери дали определени важни стъпки фигурират и ще точкува само тях); грозно/неподредено решение (математици сме, не калиграфи); тенденцията задачи да се решават със сметки (откакто това стана популярно, комисията е категорична - недовършено сметкаджийско решение заслужава 0) или просто грешка във въвеждането на таблицата. На частични решения, които не следват маркинг-схемата, също могат да се дадат много точки, ако на контестации се "довърши" задачата. Точно заради това е изключително важно да има контестации и никой да не се съмнява в тяхната честност, особено външни хора. Състезателите обсъждат решенията си, помагат един на друг те да се довършат - ако на някого незаслужено се дадат 7 точки, ще бъде изключително очевидно за другите.

Като финал - това е единственото ми включване в тази тема. Просто от гледната точка на човек, минал през тези олимпиади, искам да ви помоля да не слагате още драма и очаквания на плещите на състезателите. Тази година ще е тежка за отборите и техните ръководители, всеки резултат ще бъде политизиран заради вътрешните борби в ИМИ и комисиите, отгоре на постоянните очаквания да се обърне трендът в класациите на МОМ. Призовавам ви да подкрепяте децата и отборите и да запазите съмненията относно честността на състезателите ни за лични съобщения или подобно.

*

Неактивен Dklc

  • 1
  • Пол: Мъж
Здравейте,

Регистрирах се специално във вашия форум заради тази тема. Радостно е, че всеки може да си изкаже мнението по проблема и да получи отговор от бивши състезатели, родители, засегнати и т.н.

Искам да започна с това, че наистина не бива да обсъждаме на кого са му вдигнали точките. 7 точки изобщо не е фрапантна разлика, защото комисията има да провери (е проверила) 100 други работи в кратък срок (1-2 дена). Заедно с това следва да имаме предвид, че задачите са тежки, решенията - недовършени, изненадващи (които трябва добре да се осмислят), недобре описани, да не говорим пък за почерци, химикали и т.н. Всичко това е сериозно умствено натоварване и грешките са в естествения ход на нещата.  То затова изобщо има контестации - да се елиминира фактора фрапантна грешка от страна на комисията.

Второ, "грешката" на голямата комисия със задачите е била на задача 4 - вместо a<=3p^2, a<=5p^2, което не внася практически нищо ново в задачата. Начинът на решение при едната и другата стойност е идентичен и спокойно можеха дори да не си я признаят. Предполагам, че е било с цел да се проверява по зададената схема, а да не се пише нова.

Трето и най-важно: София vs провинцията. Пътуването в страната на маститите преподаватели от БАН имам съмнение, че е физически невъзможно за тях. Учителите в провинцията (от лични наблюдения) не са достатъчни капацитети, за да подготвят ученици на върхово ниво. Тук едно изключение е Бургас, но там имат професор, който ги подготвя (Динко Раднев). Споменахте и Плевен, но не отчитате, че Емил Колев и Александър Иванов са оттам и това играе своята роля. Останалите градове като Варна, Търново, Добрич, Силистра, Сливен, Ямбол, та включително и Пловдив са далеч от сцената. И не, не е защото най-големите умове са се наблъскали един до друг в София, а защото не разполагат с такива капацитети за подготовка. Тук решението е едно - централизирана подготовка за олимпиади в столицата, но не за куцо и сакато, а с някакъв ценз от състезание - например ЧХ, защото е в началото на годината. Чертата е например 140 точки. Така е дадена една разумна граница за трудещ се ученик без преподавател, който може да го "захвърли" на БОМ. В замяна на това държавата да покрива по едни 50 лева на ходене на ученик. На четвъртото-петото ходене вече ученикът би трябвало да си е намерил контингента, да спестява от хотел, като му остават само транспортни разходи. Има друг аспект на това - софиянци няма да лежат на лаврите си, а ще работят здраво, защото ще знаят, че им дишат във врата. А сега кой им оспорва ходенията по международни олимпиади? Никой.

Очаквам вашите предложения, препоръки, мнения, преживявания.
Поздрави 🙂

Аз подкрепям изцяло!!! Историята е доказала, че при централизирана подготовка във всяка една област се постигат върхови успехи! Според мен ще е по-добре да е състезание от типа на ЕМТ, защото повечето международни са такива. И първите 15-20 от всяка възрастова група да се готвят централизирано и това да се прави още от малките класове, за да може да се надграждат знанията с годините.

Светли празници!

*

Неактивен newish

  • 11
  • Пол: Мъж
Като сме го почнали регламента....
Националната комисия предоставя в МОН задачите от областния и националния кръг на олимпиадата, както и техните решения и критерии за оценяване, с цел публикуването им на сайта на МОН не по-късно от 3 дни след деня на провеждане на олимпиадата.
Аз задачи от областния кръг там не виждам. Или и тях ще публикуват три дни след националния?
Има ли нещо публикувано или окончателно обявяваме регламента за излишен?