А какво Ви притеснява във въпросната задача?
НОМ, 2015г., общински кръг-София, зад. 2 за 4 класДадена е проекция на триизмерна фигура върху фиксирана равнина(т.нар."картинка"от авторите). Иска се да определим големина на ъгли и дължина на ръбове(страни) на
фигурата.Ясно е, че е невъзможно, защото не знаем нищо за проекцията.(Ако проекциите на ъгли, страни са равни, то не значи , че и ъглите, съотв. страните са равни. Това го е признала даже Римокатолическата църква, реабилитирайки Галилей.)Задачата е грубо казано неопределена.Груба грешка дори за един ученик малко запознат със стереометрия от училищния курс.
Добре, махаме лодката, даваме я на котката и гледаме само "картинката". Вече нямаме проекция на фигура в равнина, а само начертани триъгълници ("различни по
големина? и вид"-в кавичките е цитат).Аз за класификация на триъгълници по големина никога не съм чувала, ама щом казват......Какво ще рече от два триъгълника, кой е по-голям ?
Сега трябва да отговорим на чертежа?, т.е. "картинката"колко правоъгълни триъгълника има.Как? Аналитично, т.е. използвайки данните от чертежа и знаейки синусова, косинусова теорема и др. можем да установим, че триъг. с данните не е правоъгълен. Остава да си ги мерим, пардон, с измерване.Не съм ги мерила, ама едва ли някой от ъглите е точно 90 градуса. Да бяха дали, че еди кой си ъгъл е 90 градуса, ок.
Отиваме на обиколката на "малкия"триъгълник, каквото и да означава това. Смятаме основата. Бедрото отново не може да се определи (то не можеда се каже и кое на чертежа е основа, кое бедро). С измерване не става (линийка с деления). Тук вече ги премерих, ами различават се набедените за равни с милиметър.Искам да кажа, че не може да се реши и като задача в равнината .
И така. Според отговорите , дадени от авторите, какъв метод използваме? Как решаваме задачата?Ако някой може да ми обясни, готова съм да си посипя главата с .....
Аз също имам подозрение за използвания метод, може би " горе-долу на око". То и бай Иван
у кварталната кръчма може би го използва, ама да не си говорим за вредата от нередовното пиене сега.
Съжалявам за по-саркастичния тон, но мисля, че децата сега се учат що е това доказателство, не случайно прочетох родители да си пожелават "дано са го описали добре". И това е даже психологически момент при по-малките за преодоляване. Сигурна съм, че има учители, които сериозно работят върху това, да не говорим за школите. И какво? Ами едно голямо нищо.
Моля за извинение за допуснати грам. грешки.Тръгвам за работа, а и да имам време, не съм много сигурна, че ще ги коригирам всичките.
П.С. Ако ще използваме метода на авторите за решаване на задачата, то на въпроса колко са правоъгълните триъгълници, моят отговор е: е$еш ли му ма$к@т@. Ако трябва, нека ме коригира модератор, ама подпалих моторетката.