Някакви впечатления от задачите за осми клас като трудност?
Осмокласната тема е доста лесна. На по-опитните състезатели едва ли ще им трябват повече от 10 мин. за задачите 1 – 11.
За 12-та, трябва да се сетиш от „Математическата читанка” за 4-ти клас, че за да може да се „обиколи” една фигура, тя трябва да има не повече от 2 „нечетни” възела и ако те са два, задължително почваш от единия и финишираш в другия и в случая просто трябва да се види, кои обиколки са „непозволени” заради стрелките.
14-та е задачата от ПМС 2013, дадена на сегашните осмокласници, когато са били 6-ти клас. Най-голямо число се получава при комбинация от максимално количество тройки, допълнени с двойки: 3.3.3.3.3.3.3.2 = 4 374.
15-та, де факто е задачата: да се намери броя на естествените числа от 1 до 2013, които не се делят на 2, 19 и 53. Тук е достатъчно да се знае, че 2014 = 2.19.53 и след това алгоритъмът е ясен – с диаграма на Вен или принцип за включване и изключване.
Задачата на Хитър Петър съм я виждал на няколко места и просто трябва да се изравнят контурните и вътрешните плочки (a – 2)(b – 2) = 2a + 2b – 4, което е еквивалентно на (а – 4)(b – 4) = 8.
Задачата за 7-ми клас е много по-трудна от тази за 8-ми.
Проблемът в случая е не толкова в трудността на задачите, а в това, че са безкрайно познати като „типология”.