0 Потребители и 2 Гости преглежда(т) тази тема.

     
Както написах по-горе, къде са тогава случаите, когато A   съвпада с H,  както и B съвпада с  H  (и двата разбира се невъзможни).  Не е радно да се изпускат случаи, при условие че задачата е подбрана с точно тази цел, а именно да се изследва съществуване и единственост на решение/я на даден проблем.

Не са се сетили. В стремежа си да зададат условието така, че да е колкото се може по-неясно и заблуждаващо за децата, са пропуснали два варианта, които според тяхното тълкуване е задължително да бъдат разгледани.
Задачата е провал - първо - некоректно условие, второ - ако приемем, че условието си е напълно наред - имаме непълно решение и съответно некоректно точкуване.

И за да не е издънката прекалено голяма ще е най-добре да дадат по 2 точки за възможен вариант и по 1 - за невъзможен такъв /или пък по 0.5 за възможен и по 2 - за невъзможен случай, както им харесва повече/.
Интересно дали при едно такова евентуално точкуване би имало дете с пълен брой точки на задачата?
« Последна редакция: 6.02.2015, 11:59 от Visitor »
За въпросната 2-ра задача на 7 -ми клас се дават следните точки:
за случая Н между А и В - 2 точки
за случая В между А и Н - 2 точки
За случая А между Н и В и доказване, че е невъзможен - 3 точки


А бихте ли качили критерии за 4-ти клас?
« Последна редакция: 6.02.2015, 09:32 от Г.Георгиева »

В решенията за 4-ти клас, трета задача, където се търсят годините на един дядо и тримата му внука, пише: "Съображения от рода, че един дядо не може да е на 12, на 132 или на повече години, не са математически и не следва да се оценяват.Условието на задачата моделира ситуация, която може да се случи с други живи същества и не задължително на планетата Земя."
И сега чакам дребното, като се върне от училище, да му съобщя, че въпреки, че е решил задачата до край и е посочил единствените правилни отговори, да е подготвен, че няма да има пълен брой точки, защото не е допуснал, че под "дядо" може да се има впредвид костенурки, дървета или марсианци и той е страшно ограничен, че не е допуснал тази възможност. И интересно, на следващо състезание, ако се научи да допуска, че един баща може да е на 12 или 150 години, дали няма да не му признаят задачата за вярна? И какви ли ще са следващите критерии!?
« Последна редакция: 6.02.2015, 10:29 от Г.Георгиева »

Цитат
I случай. Точката Н е вътрешна за страната АВ. Тогава AOH  60 (фиг. 1). От
правоъгълния триъгълник АОН получаваме, че OAH  30. Тъй като AL е
ъглополовяща, то BAC  60 (1 точка) и от правоъгълния ACH получаваме, че
ACH  30 . Оттук ACB  50. Тогава ABC  70 (1 точка).

Цитат
II случай. Точката Н е външна за страната АВ и В е между А и Н (фиг. 2). От
правоъгълния BCH получаваме, че CBH  70, а оттук ABC 110 като съседен
(1 точка). Ъгълът между правите СН и AL е AOH  60 и от правоъгълния
триъгълник АОН получаваме, че OAH  30. Тъй като AL е ъглополовяща, то
BAC  60. Тогава ACB 180110 60  10 (1 точк

Интересно, че и съставителите разглеждат АВ, като страна на триъгълника АВС, а не като права. Не само аз.



Интересно, че и съставителите разглеждат АВ, като страна на триъгълника АВС, а не като права. Не само аз.




Ако триъгълникът е остроъгълен височината е между А и В, ако триъгълникът е тъпоъгълен петата на височината лежи на ПРОДЪЛЖЕНИЕТО НА СТРАНАТА АВ. Случаите на правоъгълен триъгълник не са разгледани, защото очевидно т.А и т. Н са различни неща (никъде не пише, че съвпадат). Между другото нито съм съставител, нито проверител, нито имам седмокласник. Разглеждам задачата от чисто математическа гледна точка.

Няма ли да има едно нормално състезание за 4 клас тази година? След зазоряванията на "Салабашев", сега се оказва, че ще ни режат по "марсианска" и "дядо-Костенурковска" линия ... Чакаме с нетърпение задачите на г-н Симеонов в края на годината.


Ако триъгълникът е остроъгълен височината е между А и В, ако триъгълникът е тъпоъгълен петата на височината лежи на ПРОДЪЛЖЕНИЕТО НА СТРАНАТА АВ. Случаите на правоъгълен триъгълник не са разгледани, защото очевидно т.А и т. Н са различни неща (никъде не пише, че съвпадат). Между другото нито съм съставител, нито проверител, нито имам седмокласник. Разглеждам задачата от чисто математическа гледна точка.

Но и никъде не пише, че не съвпадат и определено не е очевидно, че т.А и т.Н са различни. Единственото, което се знае за т.Н е, че принадлежи на АВ /в случая правата, както всички разбрахме/, откъдето следва, че Н може да се намира където и да е по правата, включително да съвпада с т.А и т. В. Хайде, моля, да не се тълкува условието както дяволът евангелието.

То и никъде не пише, че АВ е права. Стандартното означение на отсечка е с две главни букви, а на права - с малка латинска буква. В учебника по МАТ да 7 клас пише, че права може да се означи и с две главни букви...може...не е правило...Как да знаят децата дали се касае за права или отсечка?
« Последна редакция: 6.02.2015, 13:53 от Visitor »

Няма ли да има едно нормално състезание за 4 клас тази година? 
В тази връзка, откривате ли нещо странно тук?

Не, Дидева, нищо странно няма. На Марс всеки внук на 17 е по-млад от 12-годишния си дядо. Не ги ли знаеш тези работи  :))
« Последна редакция: 6.02.2015, 12:44 от *paper cake* »

Знаех си аз, че пропускам нещо, ама кой ми е крив като бягах от часовете по интергалактическа математика... :sad:

Защо съставителите се подиграват с децата? Има ли някъде координати за връзка с тези математически умове?


Ако триъгълникът е остроъгълен височината е между А и В, ако триъгълникът е тъпоъгълен петата на височината лежи на ПРОДЪЛЖЕНИЕТО НА СТРАНАТА АВ. Случаите на правоъгълен триъгълник не са разгледани, защото очевидно т.А и т. Н са различни неща (никъде не пише, че съвпадат). Между другото нито съм съставител, нито проверител, нито имам седмокласник. Разглеждам задачата от чисто математическа гледна точка.

Напълно Ви разбирам, обаче в така изписаното решение т.Н няма място извън триъгълника. Никъде не са написали в решението си, че се т.Н принадлежи на "правата" АВ, както са пропуснали да го напишат и в условието на задачата. В цялото им решение се говори единствено, че АВ е страна на АВС.
Решението им не е обосновано, а и както става ясно е наполовина вярно.


« Последна редакция: 6.02.2015, 13:19 от Добрева »

Напълно Ви разбирам, обаче в така изписаното решение т.Н няма място извън триъгълника. Никъде не са написали в решението си, че се т.Н принадлежи на "правата" АВ, както са пропуснали да го напишат и в условието на задачата. В цялото им решение се говори единствено, че АВ е страна на АВС.

Не искам да влизам в спорове или пререкания. Изказах своето мнение. Смятам, че условието на 7 клас е коректно. Ако може да се говори за някаква нередност тя е по скоро в 4 клас. Това разбира се е лично мнение, а не опит да създавам спорове  и затова няма повече да коментирам задачите.