0 Потребители и 11 Гости преглежда(т) тази тема.

....когато не е изрично казано, че АВ е отсечка, то се приема че е права!

Това къде по-точно го пише? Защото това с обяснението от учителите звучи доста несериозно. Учим децата на конкретни неща, пък после се оказва, че те нищо не разбират. Защо? Защото не са случили на учител, който да им обясни някои тънкости в дефинициите, които по незнайни причини са пропуснати в учебниците.

Между другото, ето какво мислят хората по света:

"Lines are commonly named in two ways:

By any two points on the line. There is a symbol for this which looks like JK. This is read as "line JK".  The two arrow heads indicate that this is a line which passes through J and K but goes on forever in both directions. /над буквеното означение има двупосочна стрелка/

By a single letter.
The line above could also be called simply "y". By convention, this is usually a single lower case (small) letter. This method is sometimes used when the line does not have two points on it to define it.

Line segment:
By the endpoints.
 Recall that points are usually labelled with single upper-case (capital) letters. There is a symbol for this which looks like PQ. This is read as "line segment PQ".  The bar over the two letters indicates it is a line segment, rather than a line, which goes on forever in both directions. /над буквеното означение има черта/

By a single letter.
The segment above would be called simply "y". By convention, this is usually a single lower case (small) letter. This method is often used in the naming the sides of triangles and other polygons."

И още:

"Strecke
Eine Strecke ist die geradlinige Verbindung zwischen zwei Punkten. Die Strecke ist durch ihren Anfangspunkt und Endpunkt, zum Beispiel Punkt A und Punkt B, begrenzt bzw. definiert. Eine Streckenlänge lässt sich messen. Die Strecke bezeichnen wir mit AB" /отново с черта над буквите/.

Любопитно, как с тези означения ще се зададе задачата без да стане изрично ясно АВ права ли е, отсечка ли е?
« Последна редакция: 8.02.2015, 09:12 от Visitor »
Ясно е, че задачата е провал. Жалко, че съставителите няма кой да ги оценява.

Погледнахте ли задача 2 за 8-ми клас?

Това къде по-точно го пише? Защото това с обяснението от учителите звучи доста несериозно. Учим децата на конкретни неща, пък после се оказва, че те нищо не разбират. Защо? Защото не са случили на учител, който да им обясни някои тънкости в дефинициите, които по незнайни причини са пропуснати в учебниците.
Във всеки учебник за 7-ми клас пише, че права през точките А и В и отсечка с краища А и В могат да се означават по един и същи начин с АВ. Трябва да си много глупав, ако е казано само АВ, да си мислиш, че това е отсечката АВ, която по определение е част от правата АВ(по-точно частта от правата АВ ограничена от точките А и В). Това е все едно да си мислиш, че кракът на кокошката е цялата кокошка. Да се изразя по-точно. Когато две неща могат да се означават по един и същи начин(отвори учебника за 7-ми клас) и едното е част от другото и не се подразбира за кое става въпрос(петата на височината не е длъжна да е от отсечката АВ), то само любители на спора могат да продължават да дърдорят врели некипели и да цитират чужди учебници.
А това, че върху правата АВ се слагали стрелки и върху отсечката АВ черта, то просто отвори сайта на международната олимпиада по математика или който и да е сборник по математика, написан на английски и ще видиш, че както права, така и отсечка се означават по един и същи начин, но просто се пише "правата АВ" и "отсечката АВ".
« Последна редакция: 8.02.2015, 11:00 от 4i4koslavi »

Отново във връзка с втората задача на 7-ми клас - хубаво би било да има някакви единни стандарти, касаещи означенията и задачите. Разгледах един сборник със задачи за 7 клас, одобрен със заповед на министъра на образованието и науката. Авторите са проф.Пенка Рангелова, Константин Бекриев, Лилия Дилкина и Нина Иванова.

Наистина има задачи, в които правите са означени с главни букви на точки от правата, но:
1. Винаги изрично е упоменато, че се касае за прави;
2. Когато е посочено, че дадена точка принадлежи да кажем на АВ, в решението не се разглеждат случаите, при които точката е извън отсечката АВ;
3. Когато е дадено, че точка принадлежи на АВ, но се касае за правата, това е уточнено или АВ е зададен със стрелка /т.е. лъчът АВ/
Ако говориш за зеления сборник на Коала, погледни зад. 34/7 на стр. 185 и предложеното решение. Дадено е, че N принадлежи на ВС, но е разгледан и случаят, когато точката е външна за отсечката ВС.

Ако говориш за зеления сборник на Коала, погледни зад. 34/7 на стр. 185 и предложеното решение. Дадено е, че N принадлежи на ВС, но е разгледан и случаят, когато точката е външна за отсечката ВС.


А какво ще кажеш за задача 16 /стр.190/ от тест №9? Даден е отговор 48 см, който се получава ако триъгълникът е остроъгълен. Съвсем различен ще е отговорът ако триъгълникът е тъпоъгълен с тъп ъгъл при върха С и т.А1 лежи извън отсечката ВС. Този случай обаче въобще не е разгледан или поне не фигурира в отговорите на теста.  :)

Не дадох примера, за да сравняваме целия сборник. Дори не съм го разглеждала задача по задача. Отворих на решенията и се ориентирах по чертежите. Просто ти твърдиш нещо за този сборник, което се оказва не съвсем вярно.

Трябва да си много глупав, ако е казано само АВ, да си мислиш, че това е отсечката АВ, която по определение е част от правата АВ(по-точно частта от правата АВ ограничена от точките А и В)

Не може всички да сме умници като Вас.  :)

А това, че върху правата АВ се слагали стрелки и върху отсечката АВ черта, то просто отвори сайта на международната олимпиада по математика или който и да е сборник по математика, написан на английски и ще видиш, че както права, така и отсечка се означават по един и същи начин, но просто се пише "правата АВ" и "отсечката АВ".

Любопитно. Чудно всъщност защо въобще не си спестят "правата" АВ, след като е очевидно, че АВ означава именно това? Оказва се, че това малко уточнение "правата" е напълно излишно...Или може би не?

Не дадох примера, за да сравняваме целия сборник. Дори не съм го разглеждала задача по задача. Отворих на решенията и се ориентирах по чертежите. Просто ти твърдиш нещо за този сборник, което се оказва не съвсем вярно.


Е, поне за част от задачите е вярно.
« Последна редакция: 8.02.2015, 12:32 от Visitor »

*

KOD

Трябва да си много глупав....
.....само любители на спора могат да продължават да дърдорят врели некипели и да цитират чужди учебници.

Чичо Слави, човек може да не е умен ако смята, че вкарването на подобна терминология е приятна за събеседниците му.
Нека с общи усилия да се опитаме да поддържаме приятна атмосфера тук, без разбира се това да се отразява на защитата на гледната ни точка. Просто, същото нещо може да се каже и по много по-приятен за останалите начин.
Благодаря ти.

С риск да стана досаден ще попитам пак - видяхте ли решението на втората задача за 8-ми клас, или това не ви интересува?

С риск да стана досаден ще попитам пак - видяхте ли решението на втората задача за 8-ми клас, или това не ви интересува?


Предполагам, че аз съм последния човек от когото бихте искали да чуете мнение, но тъй като сте толкова настоятелен в питането си за задачата, ще си позволя да отговоря.

Условието, респективно решението на зад.2 за 8 клас, особено съпоставени към условието и решението на зад.2 за 7 клас са потвърждение на моето виждане, а именно - сами по себе си означенията АВ, CD, AL, CH, MN и т.н. не дават необходимата информация за пълното и коректно решаване на задачата. За целта е нужно да се уточни съответните буквени означения прави ли описват или отсечки. В противен случай покриването на критериите за правилно решаване се свеждат до това ученикът/състезателят да извади късмет и неговата насока на мислене да съвпадне с тази на автора на задачата. Не успее ли, означава, че се е минал - или защото не е разгледал всички търсени възможности, или защото е разгледал повече от необходимото, а не е оценен допълнително.

Предполагам, че отговорът ми няма да Ви хареса, но това показват фактите :)

Успех в търсенето на справедливост :)
« Последна редакция: 8.02.2015, 16:40 от Visitor »

Всеки трябва да търси справедливост. Исках да видите задачата за осми клас, за да се убедите, че за съжаление и самите автори на задачите не са наясно с условията. И за да няма такива разминавания, наистина е редно да се указва какво означава АВ. Права или отсечка. За задачата на 7 клас това би я направило обидно лесна. Лично аз се мъчих повече от два часа да реша задачата за 8 клас с материал за осми клас, когато ъгъл АВС е тъп и не успях. А и мисля, че никой не би успял.  :rolleyes: Искам да кажа, че така както би трябвало да се разбира, според мен, условието, задачата е нерешима в този клас. А може и да бъркам. :undecided:
« Последна редакция: 8.02.2015, 17:41 от 4i4koslavi »

*

KOD

Генералният извод според мен е, че на състезания трябва да се подхожда по-внимателно с условията за да се избегне генериране на подобни дискусии. Не е възможно сам човек да се коректира, понякога една изпусната дума влага в задачата освен знания и необходимост от моментен проблясък, подобни пропуснати думи е прието да се санкционират при оценяване, но се допускат при съставяне...
Ако предложените задачи се преглеждат от колеги на предложилия ги, според мен значително по-рядко ще имаме подобни дискусии...

Генералният извод според мен е, че на състезания трябва да се подхожда по-внимателно с условията за да се избегне генериране на подобни дискусии. Не е възможно сам човек да се коректира, понякога една изпусната дума влага в задачата освен знания и необходимост от моментен проблясък, подобни пропуснати думи е прието да се санкционират при оценяване, но се допускат при съставяне...
Ако предложените задачи се преглеждат от колеги на предложилия ги, според мен значително по-рядко ще имаме подобни дискусии...
Ами аз винаги съм мислела, че точно така се практикува. Че след написването им, задачите се преглеждат многократно от няколко души от митичната Национална комисия. Даже сега реших за пореден път да погледна регламента и там пише:
 - Членовете на Националната комисия участват в предлагането на задачи и тяхното обсъждане преди оформяне на окончателните варианти на темите, които се изготвят от отговорници по класове, определени от председателя....
- Темите и задачите за областния и националния кръг, както и критериите за разпределение на точките по всяка задача, се изготвят от Националната комисия.Тяхната коректност се гарантира с подписите на поне трима членове на Националната комисия, единият от които е председателят.